بسنت حميدة..زوجي ضحى من أجلي واحطه فوق دماغي

بسنت حميدة..زوجي ضحى من أجلي واحطه فوق دماغي

 

حصدت اللاعبة بسنت حميدة الميدالية الذهبية الثانية في منافسات 200 متر عدو ألعاب القوى بدورة البحر المتوسط المقامة في مدينة وهران الجزائرية.

وقالت بسنت حميدة أنها تشعر بالفخر ليس فقط لإحرازها ميدالية ذهبية ولكن لتحقيقها رقم مصري وعربي قياسي مشرف في دورة ألعاب البحر المتوسط.

وأضافت بسنت خلال مداخلة هاتفية بأحد البرامج (النهاردة كان سبق عظيم عملت رقم قياسي 22.47 وهو رقم أوليمبي كبير).

وعن نصائح زوجها المدرب محمد عباس قبل السباق قالت (كان متحمس وهو بيبقى قلقان قبل السباق ومش بنتكلم كتير بس بيحاول طول الوقت يطمنني وأنا بحاول أطمنه لأنه بيبقى قلقان ومتوتر أكتر مني).

وتابعت (فخورة إني مصرية ورفعت علم مصر مرتين وحققت رقم قياسي هيفضل محفوظ باسم مصر في دورات البحر المتوسط).

تصريحات والدة بسنت حميدة

وقالت بسنت حميدة أيضًا (زوجي ضحى من أجلي واستحق التكريم وعمل معايا اللي متعملش وضحى كتير وسندني لحد ما وصلت لما وصلت له واحطه فوق دماغي).

وقد قالت الدكتورة ريم اسماعيل والدة اللاعبة بسنت حميدة لاعبة منتخب ألعاب القوى (بسنت في الثانوية العامة كانت بتتدرب عكس كل البنات وجيبنا ليها الجيم في البيت وتفوقت رياضيًا ودراسيًا).

وأكملت (بسنت قبل دورة طوكيو اتصابت وأنا عيطت عليها وبسنت جالها حالة نفسية وتعبت جدا وجوزها قاللها لا هتقدري وكان بيعاني معاها لأنه مدربها الشخصي كمان).

وتابعت (جوز بنتي كان بيقيس ال100 متر في الشارع بالمتر أيام الكورونا علشان بسنت تتدرب عندما كانت النوادي مقفولة وكانت الناس بتستغرب من اللي بيعمله).

وحول زي بسنت وتعليقات السوشيال ميديا عليه قالت (مينفعش كانت تلعب غير باللبس ده بالذات في المسافات القصيرة وهي مش بتلبس قصير ولا بتنزل البحر بالمايوه ولا بتتمرن بيه وبتلعب باللبس ده في البطولات بس).

وتابعت في نفس السياق (باقول للناس اللي قالت بسنت بتسجد بالمايوه إن بنتي كانت بتقول لربنا شكرًا وتسجد له والتعليقات كانت قاسية عليها وبقوللهم دعوا الخلق للخالق لأن ربنا أعلم بالنوايا ).

وأنهت حديثها (بسنت كانت محجبة وجالها مرض في شعرها خلاها مش بتروح التمرين بسببه ادعولها).

بسنت حميدة تتغلب على الإصابة

استطاعت اللاعبة بسنت حميدة التغلب على الصعاب قبل مشاركتها في منافسات تلك الدورة تعرضت للإصابة في الدورة الأوليمبية التي أقيمت في طوكيو في 2020 حيث تعرضت للإصابة بمزق في العضلة الخلفية وخضعت للأشعة المقطعية التي بينت إصابتها لتغيب عن البطولة التي انتظرتها طويلًا.

لم تستسلم بسنت للإصابة ولكن بعد تأهيلها بدأت تشارك تدريجيًا في البطولات المختلفة حتى تعرضت للإصابة في العضلة الضامة وانسحبت من البطولة الأفريقية.

محمد هنيدي يهنئ بسنت حميدة

وقد هنأ الفنان محمد هنيدي اللاعبة بسنت حميدة بعد تتويجها وحصولها على الميدالية الذهبية لسباق 100 متر في دورة ألعاب البحر المتوسط بمدينة وهران الجزائرية حيث نشر عبر حسابه الخاص على موقع تويتر فيديو لمراسم تتويج بسنت وكتب (بسنت حميدة بتعمل إنجاز تاريخي للبلد فخر لمصر وللوطن العربي كله).

من هي بسنت حميدة

هي فتاة مصرية نشأت في أسرة متوسطة والدتها هي الدكتورة ريم اسماعيل أستاذة جامعية وبطلة جمباز وشقيقها باسم حميدة بطل 400 متر كما تعمل بسنت حميدة كمعيدة في الجامعة بعد أن أنهت 4 سنوات الدراسة بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف لتبرهن بذلك أن الرياضة ليست عائقًا أمام النجاح وتحث بذلك على عدم إهدار الوقت فيما لا يفيد والتركيز في تقسيم ساعات اليوم بانتظام للاستفادة بأكبر قدر ممكن من الوقت.

وتقام فعاليات دورة ألعاب البحر المتوسط في مدينة وهران بالجزائر وتستمر فعالياتها حتى الخامس من شهر يوليو الجاري.

 

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *